Δυο λόγια για το εγχείρημα

ἱστορίης ἀπόδεξις, ὡς μήτε τὰ γενόμενα ἐξ ἀνθρώπων τῷ χρόνῳ ἐξίτηλα, μήτε ἔργα μεγάλα τε καὶ θαυμαστά ἀκλεᾶ γένηται (Ἡρόδοτος)

Ὅταν, ὑπερμεσοῦντος τοῦ δεκάτου ἐννάτου αἰῶνος, οἱ γραφεῖς τῆς οἰνοποιοῦ ἑταιρίας «Ἀχαΐα» ἀρχειοθετοῦσαν, κατ’ ἐντολὴν τοῦ Gustav Clauss, τὰ ἀντίγραφα τῶν ἐξερχομένων ἐπιστολῶν τῆς ἐμπορικῆς του ἀλληλογραφίας, κι οἱ λογιστὲς κατέστρωναν μὲ ἀκρίβεια τ χειρόγραφα κατάστιχα, καταγράφοντας σ ριθμος λη τ συστηματικὴ ἐργασία το οἰνοποιείου του ἤ, ἀκόμα, ὅταν οἱ ἐντεταλμένοι του τοποθετοῦσαν μαρμάρινες ἐπιγραφὲς στὸ οἰνόκαστρο, εἰς ἀνάμνησιν βασιλικῶν καὶ αὐτοκρατορικῶν ἐπισκέψεων, λίγοι θὰ μποροῦσαν νὰ ὑποπτευθοῦν τὴν ἀξία χρησιμότητα, τὸν πολυεθνικὸ χαρακτήρα ἤ τὴ σημασία ἐκείνης τῆς κατ’ ἀρχὴν σχολαστικῆς, ἀλλ’ ἐν τέλει εὐεργετικῆς διαδικασίας.

Μὰ κι ἀργότερα, ὅταν οἱ διάδοχοι τοῦ Clauss καὶ τῶν γερμανῶν συνεταίρων του, Βλάσης Ἀντωνόπουλος καὶ Ὑιοί, ἐνεργώντας μὲ βάση τὸ σύνθημα «καὶ ἡ συνέχιση ἑνὸς τέτοιου ἔργου εἶναι κι αὐτὸ μιὰ δημιουργία», διεφύλαξαν καὶ ἐπηύξησαν τὴν χαρτώα κληροδοσία τοῦ Gustav Clauss, προχωρώντας μάλιστα καὶ στὴν μηνιαία ἔκδοση ἑνὸς «Πληροφοριακοῦ Δελτίου τῆς ΑΧΑΪΑ CLAUSS», καταχωρίζοντας στὶς σελίδες του ποικίλες πληροφορίες οἰνολογικοῦ καὶ ὄχι μόνο ἐνδιαφέροντος, ἐλάχιστοι, πάλι, θὰ μποροῦσαν νὰ προβλέψουν ὅτι δὲν ἐπρόκειτο ἁπλῶς γιὰ μία διαφημιστικὴ ρεκλάμα ἤ μιὰ νοσταλγική, ἐνδοεταιρικὴ ὑπόθεση, οὔτε γιὰ μία ἀπὸ τὶς πολλὲς ἰδιότυπες ἐνασχολήσεις τοῦ ρέκτη συνιδιοκτήτη τοῦ οἰνοποιείου Ἀλέκου Ἀντωνόπουλου, ἀλλὰ γιὰ μιὰ ὑπηρεσία ποὺ θὰ προσέφερε στὴν ἐπιστήμη τῆς ἱστοριογραφίας, στὴν ἔρευνα ἤ τὴν ἱστοριοδιφία, τὴν δυνατότητα ἀνάπλασης τῶν γεγονότων ἐπὶ τῇ βάσει ντοκουμέντων.

Σήμερα, καθὼς ἡ Ἀχάια Clauss ἀριθμεῖ 153 χρόνια ἀδιάκοπης οἰνοποιητικῆς λειτουργίας, εἴμαστε σὲ θέση νὰ γνωρίζουμε ὅτι «ἡ γνώση καὶ ἀνάπλαση τοῦ ἱστορικοῦ παρελθόντος στηρίζεται στὰ κάθε εἴδους κατάλοιπα αὐτοῦ τοῦ παρελθόντος ποὺ ὀνομάζονται Πηγὲς τῆς ἱστορίας καὶ τὰ κατατάσσουμε σὲ Γραπτὰ κείμενα, Προφορικὴ παράδοση, Μνημεῖα καὶ ἀρχαιολογικὸ ὑλικό, καθὼς καὶ ὀπτικὸ καὶ ἀκουστικὸ ὑλικὸ …»1 κι ὅτι οἱ τέσσερεις αὐτὲς ἑνότητες … «ἀνάγονται εἴτε σὲ ἄμεσες εἴτε σὲ ἔμεσσες πηγές. Οἱ πρῶτες συνιστοῦν αὐτούσια κατάλοιπα τοῦ παρελθόντος, ὅπως εἶναι…. τὰ ἔγγραφα, δημόσια καὶ ἰδιωτικά, οἱ στρατιωτικοὶ κανονισμοί, οἱ ἐπιστολές. Ἔμεσσες εἶναι οἱ πηγὲς ἐκεῖνες ποὺ ἀποβλέπουν νὰ δώσουν εἰδήσεις γιὰ μιὰ ἐποχή, ὅπως εἶναι τὰ εἰδησεογραφικὰ κείμενα, τὰ ἀπομνημονεύματα, ἤ πάλι ὡς προϊόντα τοῦ πνευματικοῦ βίου ἑνὸς λαοῦ βοηθοῦν νὰ ὁλοκληρώσουμε τὴν εἰκόνα τῆς κοινωνικῆς, πνευματικῆς, ἀκόμα καὶ πολιτικῆς του ζωῆς σὲ ὁρισμένη ἐποχή»2.

Ἔτσι, ἐνῶ ὅλα δείχνουν ὅτι ἡ παροῦσα ἠλεκτρονικὴ δημοσιοποίηση συνιστᾶ τὴν ἀποτύπωση μιᾶς ἰδιωτικῆς-ἐπιχειρηματικῆς κληροδοσίας, καὶ ἀσφαλῶς πρόκειται καὶ περὶ αὐτοῦ, ταὐτοχρόνως ἀποτελεῖ τὴν ἐξώρυξη ἑνὸς πηγαίου, ἄμεσου καὶ ἔμμεσου, ἱστορικοῦ ὑλικοῦ ἱκανοῦ νὰ συμβάλει στὴν κατὰ Ἡρόδοτον τὸν Ἁλικαρνησσέα «ἱστορίης ἀπόδεξιν», «ὡς μήτε τὰ γενόμενα ἐξ ἀνθρώπων τῷ χρόνῳ ἐξίτηλα γένηται, μήτε ἔργα μεγάλα τε καὶ θαυμαστά… ἀκλεᾶ γένηται»3.

Ἵνα μη, λοιπόν, ἀκλεᾶ γένηται τὰ μεγάλα καὶ τὰ θαυμαστὰ ποὺ γένηται ἐντὸς καὶ ἐκτὸς τῶν τειχῶν τοῦ θρυλικοῦ πλέον οἰνόκαστρου, ἡ ΑΧΑΪΑ CLAUSS θεωρεῖ χρέος της νὰ κοινοποιήσει διαδικτυακῶς τὴν κληρονομιὰ αὐτή, μέσα ἀπὸ τὴν μορφὴ ἑνὸς blog προσβάσιμου σὲ ἐρευνητὲς καὶ φιλίστορες, ὅπου γῆς. Ἑνὸς blog στὸ ὁποῖο θὰ καταχωρισθοῦν σιγά-σιγά ὅλα, ἤ σχεδὸν ὅλα, τὰ κείμενα, τὰ στοιχεῖα, τὰ ντοκουμέντα -ὀπτικὰ καὶ ἠχητικά-, τὰ νέα καὶ τὰ παλαιά, ποὺ ἀφοροῦν στὴν ὑπερεκατονπεντηκοντούτη Οἰνοποιία μας καὶ θὰ ἔχει, τὸ δίχως ἄλλο, τὸν διακριτικὸ τίτλο «ΑΧΑΪΑ CLAUSS: ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ».

Καί, ὡς εἴθισται στὰ δικά μας οἰνικὰ ὕδατα, ἐγκαινιάζουμε τὴν καινούρια μας δραστηριότητα ἐγείροντες νοητὴ πρόποση, εἰς ὑγιείαν ὅλων τῶν φίλων οἰνοφίλων καὶ φίλων φιλιστόρων, ἀλλὰ καὶ εἰς μνήμην τοῦ Gustav Clauss καὶ τῶν μετ’ αὐτοῦ καὶ μετ’ αὐτὸν ἀναρίθμητων ἐπωνύμων καὶ ἀνωνύμων συν-εργατῶν.

Ἐρρωσθε!

…………………………………………………………………..

  1. Αἰκατερίνης Χριστοφιλοπούλου, Εἰσαγωγὴ στὶς ἱστορικὲς σπουδές, Ἀθήνα 1981,σ. 50

  2. ἔνθ’ ἀνωτ.,σ. 52-53

  3. Ἠροδότου Ἱστορίαι, Προοίμιο

Σχολιάστε